5 inkooptrends volgens AI

Erik van Buuren

Misschien heb je al gehoord van recente AI (Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie) ontwikkelingen. Daarbij is ChatGPT wel degene die het meest spraakmakend is geweest. Is dit een robot die ons leven straks nog makkelijker gaat maken? Ik neem de proef op de som en vraag ChatGPT naar de inkooptrends. Dit is haar antwoord...

  1. Digitalisering van inkoopprocessen: er is steeds meer aandacht voor het gebruik van digitale tools zoals e-sourcing, e-contracting en e-invoicing om de inkoop efficiënter te maken en te automatiseren.
  2. Duurzaamheid: steeds meer bedrijven zetten zich in voor duurzaamheid en verwachten dat hun leveranciers dit ook doen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er eisen worden gesteld op het gebied van milieu en arbeidsomstandigheden.
  3. Samenwerking met leveranciers: er is een groeiende trend om nauw samen te werken met leveranciers om zo een betere afstemming van vraag en aanbod te realiseren en kosten te besparen.
  4. Risicomanagement: bedrijven letten steeds meer op de risico's die samenhangen met hun inkoop. Hierdoor zijn zij beter in staat om deze risico's te beheersen en te minimaliseren.
  5. Inkoop van diensten: steeds meer bedrijven inkopen diensten, zoals IT en consultancy, in plaats van producten. Dit heeft een grotere focus op kwaliteit en prestaties dan op prijs.

Toch wel indrukwekkend. Afhankelijk van hoe je de vraag stelt, krijg je meer of minder uitleg. Deze chatbot heeft haar data tot 2021 gevuld, dus weet minder van de meest recente ontwikkelingen. 

Op deze wijze kan kunstmatige intelligentie ons voorzien van trends en ontwikkelingen. Dit is natuurlijk high-level, maar je kunt ook meer concrete vragen stellen.

Afgelopen 15+ jaar heb ik grote multinationals geholpen om hun systemen en inkoopprocessen te verbeteren. Zo hebben ze beter en sneller overzicht gekregen.

Veel inkoopteams zie ik stoeien met het inzichtelijk krijgen van relevante basis informatie. Er wordt gekozen voor dure mainstream oplossingen. Of er vindt continue miscommunicatie plaats met de interne IT afdeling.

Ik sta te popelen om jou en je team het continue overzicht te geven met minimale tijdsbesteding.

>