Hier ben ik niet trots op.
Maar het is al lang geleden, dus don't judge.
Ik wist niet waar ik moest beginnen. Alleen in een kamer van 3 bij 3, vol met A3-tjes met grafieken en tabellen.
More...
Veel data en software voor inkoop management, waar begin je?
In 2009 werkte ik bij de NS als assistent controller. Elke maand produceerden we enorm veel rapportages. Excel draaide overuren en liet heel wat computers klinken alsof ze gingen opstijgen. Een boemeltrein maakte minder kabaal.
Teveel data is geen informatie. Hoe leg ik dan in twee zinnen uit hoe het ervoor staat?
Ik was er niet trots op dat ik zo verstrikt zat. Maar eenmaal (h)erkennen hielp. Hierna besloot ik te starten met 'the end in mind' (lang leve Stephen Covey).
Ik besefte toen en daar dat het management twee dingen verwachtte:
1. een update, een verhaal horen
2. vragen beantwoord krijgen
Dat gaf lucht.
Want toen ontdekte ik iets belangrijks, iets dat ik nog steeds toepas.
Ingrediënten inkoop dashboard
Een dashboard moet je als een sprookjesboek door een jouw verhaal leiden. Van high-over naar steeds dieper. Zodat jij en je MT weten hoe je er voor staat.
En een inkoopdashboard moet de inhoudsopgave hebben van datzelfde boek: je hebt een specifieke vraag en je wilt het antwoord direct vinden.
De ingrediënten:
* Duidelijk doel
* Duidelijke doelgroep
* Duidelijke verwachtingen
Zodat er daarna rapporten uit rollen, die zich laten lezen als een boek.
En ze leefden nog lang en gelukkig 😉
Heb jij ook zo'n lightbulb moment gehad in je carrière?