februari 17

Een dashboard als sprookjesboek

0  comments

Een dashboard als sprookjesboek

Hier ben ik niet trots op.

Maar het is al lang geleden, dus don't judge.

Ik wist niet waar ik moest beginnen. Alleen in een kamer van 3 bij 3, vol met A3-tjes met grafieken en tabellen.

More...

Veel data en software voor inkoop management, waar begin je?

In 2009 werkte ik bij de NS als assistent controller. Elke maand produceerden we enorm veel rapportages. Excel draaide overuren en liet heel wat computers klinken alsof ze gingen opstijgen. Een boemeltrein maakte minder kabaal.

Teveel data is geen informatie. Hoe leg ik dan in twee zinnen uit hoe het ervoor staat?

Ik was er niet trots op dat ik zo verstrikt zat. Maar eenmaal (h)erkennen hielp. Hierna besloot ik te starten met 'the end in mind' (lang leve Stephen Covey).

Ik besefte toen en daar dat het management twee dingen verwachtte:
1. een update, een verhaal horen
2. vragen beantwoord krijgen

Dat gaf lucht.

Want toen ontdekte ik iets belangrijks, iets dat ik nog steeds toepas.

Ingrediënten inkoop dashboard

Een dashboard moet je als een sprookjesboek door een jouw verhaal leiden. Van high-over naar steeds dieper. Zodat jij en je MT weten hoe je er voor staat.

En een inkoopdashboard moet de inhoudsopgave hebben van datzelfde boek: je hebt een specifieke vraag en je wilt het antwoord direct vinden.

De ingrediënten:
* Duidelijk doel
* Duidelijke doelgroep
* Duidelijke verwachtingen

Zodat er daarna rapporten uit rollen, die zich laten lezen als een boek.

En ze leefden nog lang en gelukkig 😉

Heb jij ook zo'n lightbulb moment gehad in je carrière?

Loved this? Spread the word


About the Author

Afgelopen 15+ jaar heb ik grote multinationals geholpen om hun systemen en inkoopprocessen te verbeteren. Zo hebben ze beter en sneller overzicht gekregen.

Veel inkoopteams zie ik stoeien met het inzichtelijk krijgen van relevante basis informatie. Er wordt gekozen voor dure mainstream oplossingen. Of er vindt continue miscommunicatie plaats met de interne IT afdeling.

Ik sta te popelen om jou en je team het continue overzicht te geven met minimale tijdsbesteding.

Erik van Buuren

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>